Monday, November 8, 2010

Jom potong!

Assalamualaikum..

jom korang..
jom potong kuku..
harinikan hari ISNIN..
so moh le kite kumpul pahala potong kuku harini..

korang tau x camne sunnah Nabi kite potong kuku?
mesti ramai da tau kan..
tapi sape x tau lagi..
ni ha ade aku dapat kat FB sape tah..
jom potong..

sunnah nabi jarang nak ikut ..

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

potong!
potong!
potong!

* teringat iklan P1WIMAX yang potong tu heeee *


Photobucket

6 comments:

Nurul.Liyana said...

epa, bukn digalakkan potong hari jumaat eh?

farhanaerman said...

ape yang epa tahu sunat potong kuku isnin khamis ngan jumaat..

ke salah ape yang epa tau??

Nurul.Liyana said...

xslh kot epa...nie apa yg kta jupe kt tenet...beriya cari ni...hehe

Tidak ada hadis sahih berkenaan persoalan mengerat kuku dan boleh mengerat kuku tanpa mengikut hari-hari tertentu. Walaubagaimanapun, hari Isnin, Khamis dan Jumaat adalah hari yang diutamakan untuk melakukan ibadat sunat. Oleh yang demikian, sunat memotong kuku pada hari-hari tersebut. [Jwpn JAKIM pd soalan ttg sabda Rasullullah ttg memotong kuku]

al-Ustaz Abdullah Zuqail menyebut beberapa perkara yang tidak ada dalil tentang memotong kuku, antaranya :

- Mengkhususkan hari Jumaat untuk memotong kuku.
- Makhruh memotong kuku pada malam hari.
- Orang yang sedang berpuasa tidak boleh memotong kuku.
- Larangan orang yang sedang haid dan janabah dari memotong kuku.
- Memotong kuku dengan cara-cara tertentu.

Berkata Ibn Daqiq al-'Ied : "Apa yang tersebar tentang memotong kuku dalam cara-cara tertentu, tidak ada asal baginya di dalam syariat. Adapun memulakannya dengan tangan kanan kemudian tangan kiri, maka ianya termasuk di dalam keumuman sabda Nabi s.a.w. ..."

Dr. Abdul Wahab pula berkata :

"Memotong kuku HARUS pada bila-bila masa dan tidak mengapa."

farhanaerman said...

owh terharunye yana sanggup carik..
okay da faham skrg..
tq friend :)

caliph shuriken said...

owh, x sggup bela skandang b*b*, klau bela skandang rabbit mau laa ^^

farhanaerman said...

caliph : hehehe...rabbit comel..tp suke gigit!